Biblioterapia w bibliotece szkolnej

BIBLIOTERAPIA  w bibliotece szkolnej

    Dzięki dofinansowaniu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, biblioteka szkolna zakupiła  dla uczniów książki o różnej tematyce. Są to  pozycje  z literatury pięknej i popularnonaukowej, ale też książki  biblioterapeutyczne. Te ostatnie są bardzo wartościowe w szkole, ponieważ służą jako narzędzie wspomagające rozwój społeczno-emocjonalny uczniów. Poruszają trudne tematy choroby, niepełnosprawności, różnych emocji, niewłaściwych zachowań. Jednocześnie wskazują czytelnikom drogi wyjścia z trudnej sytuacji, podpowiadają w jaki sposób można pomóc sobie i innym.

W ostatnim czasie biblioteka szkolna zorganizowała  zajęcia biblioterapii  z uczniami różnych klas,  w czasie których wykorzystano zakupione książki biblioterapeutyczne.

Zrealizowane zajęcia dotyczyły takich niełatwych i delikatnych  tematów jak:

tolerancja, przyjaźń, życzliwość, akceptacja, empatia, szacunek, pewność siebie, poczucie własnej wartości, złość, przemoc, niepełnosprawność.

Na naszej liście  biblioterapeutycznych książek wykorzystanych w czasie powyższych zajęć  znajdują się min. takie tytuły:

*  „Jestem wściekły! Jak pokonać złość?” (emocje),

*  „Opowieści o tym, co w życiu ważne”,

* „Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie” (życiowe   wartości),

* „Wyspa mojej Siostry” (niepełnosprawność – zespół Downa), „Inny   niż wszyscy”    (zespół Aspergera),

*  „Kolorowy szalik”    (trudna choroba),

*  ”Mądre bajki – przyjaźń”   (przyjaźń),

*  „Zielony wędrowiec”, „Niebieska niedźwiedzica”    (tolerancja),

*  „Przemoc – NIE!”   (przemoc, dokuczanie),

*  „12 dziecięcych wyzwań. Polscy autorzy o tym, jak poradzić sobie z problemami”

(wrażliwość, nieśmiałość, presja grupy”).

Mamy nadzieję, że przeprowadzone zajęcia pozwolą naszym uczniom uniknąć niepożądanych zachowań oraz wskażą właściwą drogę postępowania w życiu.  Cieszy nas również fakt, że uczniowie zachęcili się do wypożyczania tej pięknej, choć specyficznej literatury.

                                                                       nauczyciele biblioteki