BIBLIOTERAPIA w bibliotece szkolnej
Dzięki dofinansowaniu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, biblioteka szkolna zakupiła dla uczniów książki o różnej tematyce. Są to pozycje z literatury pięknej i popularnonaukowej, ale też książki biblioterapeutyczne. Te ostatnie są bardzo wartościowe w szkole, ponieważ służą jako narzędzie wspomagające rozwój społeczno-emocjonalny uczniów. Poruszają trudne tematy choroby, niepełnosprawności, różnych emocji, niewłaściwych zachowań. Jednocześnie wskazują czytelnikom drogi wyjścia z trudnej sytuacji, podpowiadają w jaki sposób można pomóc sobie i innym.
W ostatnim czasie biblioteka szkolna zorganizowała zajęcia biblioterapii z uczniami różnych klas, w czasie których wykorzystano zakupione książki biblioterapeutyczne.
Zrealizowane zajęcia dotyczyły takich niełatwych i delikatnych tematów jak:
tolerancja, przyjaźń, życzliwość, akceptacja, empatia, szacunek, pewność siebie, poczucie własnej wartości, złość, przemoc, niepełnosprawność.
Na naszej liście biblioterapeutycznych książek wykorzystanych w czasie powyższych zajęć znajdują się min. takie tytuły:
* „Jestem wściekły! Jak pokonać złość?” (emocje),
* „Opowieści o tym, co w życiu ważne”,
* „Opowieści dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie” (życiowe wartości),
* „Wyspa mojej Siostry” (niepełnosprawność – zespół Downa), „Inny niż wszyscy” (zespół Aspergera),
* „Kolorowy szalik” (trudna choroba),
* ”Mądre bajki – przyjaźń” (przyjaźń),
* „Zielony wędrowiec”, „Niebieska niedźwiedzica” (tolerancja),
* „Przemoc – NIE!” (przemoc, dokuczanie),
* „12 dziecięcych wyzwań. Polscy autorzy o tym, jak poradzić sobie z problemami”
(wrażliwość, nieśmiałość, presja grupy”).
Mamy nadzieję, że przeprowadzone zajęcia pozwolą naszym uczniom uniknąć niepożądanych zachowań oraz wskażą właściwą drogę postępowania w życiu. Cieszy nas również fakt, że uczniowie zachęcili się do wypożyczania tej pięknej, choć specyficznej literatury.
nauczyciele biblioteki