Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

 

Kochani uczniowie!

 

 

     21 lutego obchodzony jest na całym świecie MIĘDZYNARODOWY    DZIEŃ   JĘZYKA    OJCZYSTEGO. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 r., więc w tym roku obchodzony jest już po raz 22 – gi.

Obecna sytuacja epidemiczna nie pozwala wszystkim uczniom uczestniczyć w lekcjach stacjonarnych, w szkole. Ale mimo tego warto, Drodzy Uczniowie, byście zapoznali się z informacjami dotyczącymi tak ważnego dla Polaków święta.

A zatem  upamiętnia ono pięciu studentów z uniwersytetu w  Dhace w Bangladeszu, którzy w 1952 r. zginęli  podczas demonstracji ulicznych. Uczestnicy demonstracji  domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Obchody tego święta mają na celu podkreślenie  różnorodności językowej świata i zwrócenie uwagi na liczbę języków zagrożonych i ginących. Naukowcy bowiem szacują, że w historii ludzkości istniało około 13 tysięcy języków. Jednak wraz z upływem czasu niektóre z nich zupełnie zaniknęły. Obecnie na świecie używa się od 6 do 7 tysięcy różnych języków. Dokładne ustalenie ich liczby utrudnia brak zgody wśród językoznawców, co do klasyfikacji niektórych języków jako odrębnych. Przeważająca część języków świata pozostaje w formie bezpiśmiennej. Według Wikipedii, najwięcej ludzi – ponad miliard 700 milionów – posługuje się językiem angielskim. Drugie miejsce zajmuje język chiński, którego obecnie używa około miliard 400 milionów ludzi. W pierwszej dziesiątce znalazły się również: hindi, arabski, rosyjski, portugalski, bengalski i japoński.

Szacuje się, że polski jest językiem ojczystym około 45 milionów ludzi. W różnym stopniu zna go niemal 50 milionów ludzi na świecie.

 

DLA POLAKÓW PRZESŁANIE JEST JEDNO – DBAJMY O SWÓJ NAJPIĘKNIEJSZY NA ŚWIECIE JĘZYK OJCZYSTY.

 

W naszej szkole, co roku 21 lutego, obchodziliśmy  Dzień Języka Ojczystego.

W tym roku byłaby to już V  edycja tego konkursu.  Zazwyczaj nauczyciele świetlicy i biblioteki szkolnej organizowali wspólnie konkursy dla uczniów klas I-III  i IV – VIII.  Naczelnym zadaniem dla wszystkich uczestników konkursu było zawsze wykazanie  się znajomością pięknej i poprawnej mowy ojczystej.  Młodsi uczniowie ustnie odpowiadali na pytania, wskazywali właściwe wyrażenia funkcjonujące w naszym polskim języku oraz czytali „wierszyki ćwiczące języki”, czyli trudne w wymowie.  Natomiast starsi uczniowie  wypełniali pisemny test sprawdzający ich poprawną  polszczyznę oraz czytali „połamańce językowe”. Czytanie „połamańców” dostarczało zawsze wszystkim znakomitej zabawy. Pytania do testu były zaczerpnięte najczęściej ze Słownika poprawnej polszczyzny, Słownika synonimów i Słownika związków frazeologicznych. Są to  słowniki, z których Wy, Drodzy Uczniowie,  często korzystacie na różnych zajęciach szkolnych.

Imprezie towarzyszy zawsze wystawa słowników i gazetka poświęcona Dniu Języka Ojczystego.

 

Kochani! Miejmy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym, będziemy mogli świętować ten piękny dzień już w tradycyjnych, szkolnych warunkach. Do zobaczenia!

 

Nauczyciele świetlicy i biblioteki szkolnej